SAMORZĄD SZKOLNY
Praca w szkolnym samorządzie uczy odpowiedzialności oraz przygotowuje do działania w imię dobra innych, dobra społecznego. Członkami samorządu są wszyscy uczniowie z tytułu uczęszczania do szkoły. Członkowie samorządu wybierają spośród siebie organy przedstawicielskie. Pod pojęciem „samorządność” rozumiemy samodzielne, suwerenne rządzenie się grupy, społeczności dla osiągnięcia wspólnego dobra z poszanowaniem woli mniejszości ze zdolnością do kompromisu. Samorządność grupy pobudza jej członków do identyfikowania się z celami i zadaniami grupy oraz uznawania ich za własne. W dążeniu do realizacji zadań grupy istotną rolę odgrywa własna inicjatywa, własne poczynania z poczuciem własnej za nie odpowiedzialności.
Do zadań Samorządu Uczniowskiego należy:
- współorganizowanie życia kulturalnego szkoły,
- organizowanie dyskotek szkolnych,
- organizowanie samopomocy i innych akcji na rzecz dzieci potrzebujących wsparcia,
- zachęcenie uczniów do samodzielnej, twórczej pracy i reprezentowanie dobrego imienia szkoły,
- prowadzenie działalności informacyjnej z wykorzystaniem komputera oraz tablicy informacyjnej Samorządu Uczniowskiego.
- monitorowanie znajomości praw i obowiązków ucznia,
- reprezentowanie interesów ucznia w razie potrzeby i na jego prośbę,
- uczniom w nauce,
- upowszechnianie czytelnictwa.
Cele ogólne:
1. Organizowanie uczniów na rzecz wspólnej działalności na terenie klasy i szkoły.
2. Kształtowanie cech osobowości uczniów do samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności.
3. Wyrabianie umiejętności współdziałania w zespołach uczniowskich.
4. Kształtowanie umiejętności projektowania i organizowania imprez szkolnych.
5. Wdrażanie podstawowych zasad wychowania.
6. Kształtowanie właściwych postaw patriotycznych.
7. Poznawanie tradycji regionalnych.
8. Osobiste angażowanie się w zwalczanie zła.
9. Organizowanie samopomocy i innych akcji na rzecz dzieci potrzebujących pomocy.
10. Przygotowanie uczniów do udziału w demokratycznych wyborach swoich przedstawicieli na terenie szkoły, wsi, miasta, kraju.
11. Zaspokajanie potrzeby twórczej aktywności.
12. Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań
13. Reprezentowanie ogółu uczniów.
14. Uczestnictwo uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu własnych problemów oraz partnerstwo w stosunkach uczniów z nauczycielami w realizacji celów wychowawczych szkoły.
15. Rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów oraz przyjmowania współodpowiedzialności za jednostkę i grupę.
16. Kształtowanie umiejętności zespołowego działania, wyrabianie samokontroli, samooceny i zdyscyplinowania uczniów.
17. Dbanie o dobre imię i honor szkoły, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji.